S obzirom na trenutnu situaciju, svi moramo provoditi puno vremena kod kuće. Svi smo se morali prilagoditi novom načinu života, a vjerujem kako mnogoj djeci nedostaju vrtić, njihovi prijatelji i odgojitelji. Vrtić nije samo mjesto za igru, već i mjesto za učenje i usvajanje mnogih vještina koje naši odgojitelji spretno zamaskiraju u igru i svakodnevne aktivnosti. Jezično-govorne sposobnosti se najbolje razvijaju u društvu, komunikacijom. Kako možete svome djetetu omogući razvoj ovih sposobnosti, a da dijete to ne doživi kao obavezu i dodatan zadatak? Evo odgovora! Mnoge svakodnevne aktivnosti u kojima djeca sudjeluju s roditeljima su izvrsna prilika za komunikaciju i poticanje razvoja jezika. Niže sam navela samo neke situacije koje možete iskoristiti za poticanje djetetovog jezičnog razvoja, a vjerujem da će vas one potaknuti da i sami prepoznate i iskoristite druge!
POSPREMANJE
Poželjno je da su djeca od rane dobi uključeni u kućanske poslove koje mogu izvršavati. Pospremanje svojih igračaka od najmanjih nogu uči dijete samostalnosti i odgovornosti. Ovo je aktivnost koja se svakodnevno događa u domu te je kao takva idealno vrijeme za poticanje jezično-govornih sposobnosti! Potaknite dijete da Vam pomogne u pospremanju dajući mu različite upute kao što:
- Spremi maslac u frižider, a žlicu u sudoper.
- Odnesi jastuk u sobu, a meni donesi usisivač.
- Prebriši stol, izvadi šalice i operi krpu.
Na ovaj način dijete razvija različite sposobnosti:
- Razumijevanje jednostavnih i složenih naloga
- Slušnu pažnju
- Kapacitet radnog pamćenja
- Rječnik
Osim ovakvih uputa, možete pospremanje pretvoriti i u kratku igru. Npr. date mu uputu, zatvorite oči i čekate da ono obavi zadatak. Kad je gotovo, mora Vam reći gdje je spremio stvari, te ako ih je spremio točno kako ste rekli, dodijelite mu bod. Tko skupi više bodova, taj je pobjednik! (Nagradu osmislite sukladno djetetovim preferencijama) Upute ovaj put mogu izgledati ovako:
- Stavi kapu u ormar.
- Stavi torbu na ormar.
- Stavi loptu ispod stolice, a majicu ispod hlača.
- Stavi lutku između medvjedića i jastuka, a autić iza kućice.
Na ovaj način dijete razvija:
- Razumijevanje i upotrebu prijedloga
- Kapacitet radnog pamćenja
HIGIJENA
„Čistoća je pola zdravlja.“ Slavna uzrečica je danas važnija nego ikad.
Potrebno je voditi računa ne samo o čistoći dječjih rukica, nožica i zubića, nego je bitno i da su
površine na kojima se igraju te igračke kojima se koriste čiste i dezinficirane. Stoga potaknite svoje dijete na pranje igračaka, a istovremeno s njim razgovarajte o važnosti toga te zašto to uopće čine. Svakodnevan razgovor s djetetom potiče razvoj jezika. Uvijek imajte na umu da je bitno razgovarati S djetetom, a ne samo govoriti djetetu.
Dok obavljate svakodnevne higijenske navike, uvedite djetetu pjesmicu koja govori o tim navikama koju mora naučiti napamet. Dječje pjesmice i brojalice poboljšavaju:
- Razvoj govora
- Učenje novih riječi
- Slušnu pažnju
- Razumijevanje rime
- Kapacitet radog pamćenja
https://www.youtube.com/watch?v=YKe8sjjyJic Na ovoj poveznici se nalazi pjesmica koja pjeva o higijeni. Pustite je svom djetetu dok npr.pere ruke te ga potaknite da nauči napamet refren. Možete pronaći još mnoge tematske pjesmice, a uvijek se možete okrenuti i onim tradicionalnim pjesmicama i brojalicama iz vašeg djetinjstva.
SLOBODNO VRIJEME
Iako je poželjno djetetu uvijek dati vremena za odmor i razbibrigu, i to vrijeme može biti prilika za indirektno učenje.
ČITANJE SLIKOVNICA I PRIČA
Ovo je idealno vrijeme da nadoknadite sve one priče kojeste htjeli ispričati djetetu, ali je uvijek bilo premalovremena. Prilikom čitanja priče pripazite da dijete s vamalista slikovnicu i aktivno sudjeluje u priči. Na koji način?Nakon pročitane priče mu postavite pitanja o likovima iradnji, potaknite ga da vam samo ukratko prepriča istupriču. I na kraju, zašto ne biste malo crtali? Skupanacrtajte glavne dijelove priče! To možete zalijepiti naploču/zid pa je sada djetetov red da bude roditelj,odgojitelj ili glumac. Okupite ostale ukućane, a dijete može tu priču ispričati njima uz pomoć crteža.
GLEDANJE CRTIĆA
Prije svega je potrebno istaknuti kako vrijeme pred ekranima treba smanjiti što je više moguće.
Međutim, nije realno očekivati da djeca uopće neće gledati crtiće! Stoga se potrudite da su ti
crtići na hrvatskom jeziku te da ih gledate skupa.
Na taj način možete kontrolirati što dijete gleda i koliko dugo, ali i možete iskoristiti pogledano za razgovor s djetetom o nečemu što je njemu zanimljivo. Razgovarajte o događajima u crtiću, potaknite ga da vam ispriča što se dogodilo i da zapamti imena pojedinih likova.
Pripremila:
Lena Klarić, mag.logoped.